Motor diesel subturat

Ce avarii îi poți produce unui motor diesel dacă îl conduci subturat?

Deși nu trebuie să generalizăm, motivul pentru careachiziționăm o mașînă cu o motorizare diesel de cilindree mică 1.5-2.0 litri, este acela de a realiza un cost redus de operare per kilometru fără pretenții sportive. Așadar, dacă aveți o mașină cu motorizare diesel este foarte probabil să căutați in permanentă cel mai bun consum, uneori chiar cu prețul de a-l conduce perioade bune de timp într-un regim subturat, adică la limita plajei de cuplu optim. Dar știați că optând constant pentru acest stil de condus economic, puteți provoca o defecțiune la motor care poate să va coste până la 5000 de lei? Printre cele mai frecvente defecțiuni la motoarele diesel se numără cele legate de dispozitivele anti-poluare, cum ar fi supapa EGR sau filtrul de particule iar in cele mai multe cazuri, conducererea necorespunzătoare este cauza principală.

Supapa EGR, cea mai afectată piesă

Cea mai afectată piesă din tot ansamblul acesta al sistemului de anti-poluare este fără dubii, supapa EGR. Acest dispozitiv permite ca o parte din gazele de eșapament să ajungă în admisie în anumite circumstanțe.

Astfel, conducerea subturată pentru o lungă perioadă, crește timpul în care EGR-ul rămâne în poziția de deschis, gazele recirculând mult prea mult timp astfel combustia în motor ajungând să nu fie completă, producând o anumită cantitate de funingine sau carbon, care împreună cu alte tipuri de murdărie și resturi, se depun în supapa EGR până când se înfundă. În acel moment, soluția implică curățarea acesteia într-un caz fericit șau înlocuirea atunci când piesa este deja stricată, costul reparației fiind de câteva sute de lei bune + costul manoperei în funcție de tipul de EGR pe care îl are mașina ta.

Filtrul de particule, alt element care se poate defecta

Dar, așa cum am spus, nu numai supapă EGR este afectată, filtrul de particule (DPF/FAP) al mașinii fiind alt element destul de afectat de mersul în regim subturat. Misiunea filtrului de particule să este să rețină toate aceste particule pe care motorul diesel le emite și apoi, într-un proces numit regenerare, să le ardă și să le incinereze. Pentru a face acest lucru, se efectuează o regenerare activă la un anumit interval de timp, moment în care mașina de la sine modifică anumiți parametri precum cantitatea de combustibil injectată în vederea atingerii unei temperaturi mai mari în gazele de eșapament pentru a efectua această regenerare. Astfel, dacă evităm să circulăm subturat, pe de o parte reducem cantitatea de carbon produsă și, pe de altă parte, permitem filtrului de particule să își facă regenerarile în intervalul de timp planificat, neexistând riscul de a se colmata, prețul pentru înlocuirea acestui filtru fiind foarte ridicat, în jurul a câtorva mii de lei bune.

Cu toate acestea, deși aceste două elemente sunt cele mai afectate de acest tip de conducere, nu trebuie să uităm că alte elemente, cum ar fi galeria de admisie, pot ajunge, de asemenea, să se înfunde, motorul fiind supus unui efort suplimentar pentru a lucra în acele regimuri în care nu are aproape nici o forță, ceea ce duce la o uzură ceva mai pronunțată pe termen lung.