Filtru de particule la benzina

Cum funcționează filtrul de particule la motorul pe benzină?

În ultimii ani am asistat la standardizarea filtrelor de particule pe motoarele diesel, acest filtru fiind cu adevărat important datorită capacității sale de a reține și a elimina particulele care sunt generate în urma arderii combustibilului. Particulele emise de motoarele cu combustie internă, benzină sau diesel, reprezintă sunt unul dintre cei mai periculoși polunati cu care se poate confruntă populația unui oraș, iar Organizația Mondială a Sănătății a avertizat în repetate rânduri despre consecințele sale, cum pot agrava și chiar provoca boli respiratorii sau cardiovasculare foarte grave. După ce a fost implementat prima dată pe modelul Peugeot 607 în anul 2001, filtrul de particule a ajuns mai nou și la motoarele pe benzină. De ce tocmai acum? Cu ce se diferențiază de filtrul de particule de pe motoarele diesel?

De ce motoarele pe benzină au nevoie de filtru de particule?

Cu toate că motoarele pe benzină au fost considerate mereu că fiind „mai curate”, implementarea unor tehnologii precum injecția directă au determinat creșterea semnificativă a emisiilor de particule. Diferite organizații au avertizat despre acest lucru dar producătorii auto nu au avansat prea mult în tehnologiile care reduc aceste emisii, așa că au preferat să mai aștepte până au fost nevoiți să implementeze aceiași soluție tehnică testată deja la motoarele diesel; filtrul de particule.

Acum, filtrul de particule la motoarele pe benzină s-a popularizat, în principal datorită faptului că în ultimii ani au fost introduse noi reglementări și protocoale mult mai realiste pentru omologarea consumului de carburant și a emisiilor de noxe, cum ar fi WLTP sau RDE.

Cum funcționează filtrul de particule la un motor pe benzină?

În esență, se aseamănă cu ceea ce regăsim la un motor diesel. Sistemul de evacuare încorporează un dispozitiv capabil să rețină particule iar aceste particule sunt incinerate și elminate. Pentru a elimina aceste particule, temperatura atinsă in gazele de esapement trebuie să fie una ridicată. Avantajul motoarelor pe benzină este că această temperatura este mai ridicată decât la cele diesel, astfel regenerarea periodică programată de calculatorul mașinii nu mai este dependentă atât de mult de stilul nostru de conducere pentru a atinge temperatura optimă iar riscul că filtrul să se înfunde sau să se defecteze este scăzut.